👇👇برای دانلود pdf لینک زیر را لمس کنید👇👇
http://uploadboy.me/jx51d75cvfi1/کورونا ویروس ویژه مدارس.pdf.pdf.html
👇👇برای دانلود pdf لینک زیر را لمس کنید👇👇
http://uploadboy.me/jx51d75cvfi1/کورونا ویروس ویژه مدارس.pdf.pdf.html
❗️ڪودڪان میزان امن بودن خود را از هیجانها و واڪنشهای والدین متوجه میشوند:
✅ پس در شرایط استرس زا و بحرانها، هنگام گفتگو با ڪودڪ، با آرامش صحبت ڪنید. تلاش ڪنید بر ترسهایتان مسلط باشید.
اگر ڪودڪ متوجه نگرانی شما شد، علت نگرانی خود را به زبان ساده و قابل فهم با او درمیان بگذارید.
ڪودڪ را تشویق ڪنید درمورد اتفاقات و ترسهایش صحبت ڪند و شما گوش ڪنید. اما برای حرف زدن او را تحت فشار قرار ندهید.
به ڪودڪ بگوئید ڪه احساس ترس یا نگرانی در این شرایط طبیعیست اما خودتان از ڪلماتی ڪه القا ڪننده ترس باشند استفاده نڪنید.
📝 " دستوپاچلفتی" بودن نوجوانان طبیعی است؟
♦️ از ۱۲ تا ۱۸ سالگی دوران نوجوانی است، البته دختران حدود دو سال زودتر از پسران به سن بلوغ میرسند. دوران نوجوانی به مراحل پیش نوجوانی، اواسط نوجوانی و اواخر نوجوانی تقسیم میشود.
♦️ پیش نوجوانی معمولاً دو سال اول نوجوانی را شامل میشود که کودکان کمکم وارد دوره نوجوانی میشوند و تغییرات را در خود احساس میکنند. این تغییرات در برخی افراد ملموستر است. در ۱۵ سالگی معمولاً اکثر خصوصیات یک نوجوان در فرد دیده میشود. همچنین تا ۱۸ سالگی ویژگیهای کاملتری را پیدا میکنند، البته اگر بلوغ زودرس یا دیررس را در نظر نگیریم- نوجوان در دوره اوایل و اواسط نوجوانی در کنترل و مدیریت خود خامتر هستند اما در ۱۸ سالگی پختگی بهتری پیدا میکنند.
♦️ نوجوانان به لحاظ رشد روانی حالت استقلال طلب پیدا میکنند، دوست دارند کارهایشان را خودشان انجام دهند، فکر میکنند خیلی قدرت پیدا کردهاند، توانایی خارقالعاده برای انجام کارها دارند و… که مطمئناً اشتباه میکنند زیرا آنقدر توانمند نیستند که بتوانند تمام آرزوها و افکار خود را پیاده کنند.
♦️ نوجوان استقلال طلب میخواهد که از سمت خانواده جدا شود و به سمت جامعه برود. در اینجا کمکی که خانواده میتواند بکند این است که زمینه پیدا کردن دوست خوب را برای فرزندانشان فراهم کنند. یک خانواده وقتی در تربیت فعال و در این زمینه نگران باشد مطمئناً راهکارهای جالب و خلاقانه برای پیدا کردن دوست مناسب پیدا میکند.
♦️ یک نوجوان رشدیافته و خوب معمولاً آینده کارهایش را در نظر میگیرد.مهارت تصمیم گیری، حل مسئله و حتی تفکر نقاد پیدا میکند و بسیاری مسائل را نقد میکند در صورتی که در کودکی تابع و اکثراً پذیرنده بوده است. شناخت افراد در نوجوانی دچار تغییرات زیادی میشود مثلاً برای نوجوان «چراهای زیادی» پیش میآید. این چراها که فلسفه هر کار را میخواهند بدانند برای آنها کمی چالش برانگیز است.
💠 ده تکنیک برای تقویت تمرکز 💠
🔴 تمرین اول:
کتابی را انتخاب کنید، یک صفحه از آن را در نظر گرفته و تعداد کلمات موجود در هر پاراگراف را بشمارید. یک بار دیگر این کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید که شمارش را درست انجام داده اید. در ابتدای کار با یک پاراگراف شروع کنید و هنگامیکه این تمرین برای شما آسان تر شد، تمام کلمات یک صفحه را بشمارید. شمارش را به طور ذهنی و با حرکات چشم هایتان انجام دهید.
🔴 تمرین دوم:
در ذهن خود از یک تا صد را بر عکس بشمارید.
🔴 تمرین سوم:
در ذهن خود از شماره صد، سه تا سه تا بشمرید و کم کنید. ( ۱۰۰- ۹۷ – ۹۴- – … )
🔴 تمرین چهارم:
یک کلمه و یا یک طرح ساده را انتخاب کنید و آن را به مدت ۵ دقیقه در ذهن خود تکرار کنید. هنگامیکه توانستید بهتر و آسان تر تمرکز کنید. سعی کنید این کار را برای مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید و بدون آنکه تمرکز حواس خود را از دست بدهید.
🔴 تمرین پنجم:
یک میوه مثلا یک سیب را بردارید و از همه طرف به آن نگاه کنید. تمام حواس خود را بر روی آن متمرکز کنید و به چیز دیگری غیر از آن سیب فکر نکنید. وقتی به سیب نگاه میکنید به چگونگی رشد آن و یا ارزش غذایی آن و یا حتی مغازه ای که آن را خریده اید فکر نکنید، بلکه فقط و فقط به خود سیب فکر کنید. به آن نگاه کنید، آن را ببویید و لمس کنید.
🔴 تمرین ششم:
همانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد. در ابتدا تمرین شماره ۵ را به مدت ۵ دقیقه تکرار کنید و سپس به انجام این تمرین بپردازید. چشمان خود را ببندید و سعی کنید طعم، رنگ و بوی میوه را احساس و تصور کنید و هر چه میتوانید این تصویر را در ذهن خود شفاف تر کنید. اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، چشمان خود را باز کنید، میوه را نگاه کنید و سپس تمرین را تکرار کنید.
🔴 تمرین هفتم:
یک شی ساده ( قاشق، چنگال و یا لیوان ) را بردارید و بر روی آن تمرکز کنید. از همه طرف به آن نگاه کنید بدون آنکه کلمه ای در ذهن داشته باشید. سعی کنید فقط به آن شی نگاه کنید بدون آنکه بر اسامی و یا کلمات مربوط به آن فکر کنید.
🔴 تمرین هشتم:
پس از آنکه در انجام تمرین قبل مهارت پیدا کردید، میتوانید این تمرین را انجام دهید. شکل هندسی کوچکی ( مثلث، مربع و یا دایره ) را بر روی کاغذ رسم کنید و آن را به رنگ دلخواه درآورید. سپس بر روی آن تمرکز کنید. فقط به آن شکل فکر کنید و افکار نامربوط دیگر را از خود برانید.
سعی کنید در طی تمرین به کلمات فکر نکنید.
🔴 تمرین نهم:
مانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد. اگر نتوانستید شکل را بطور کامل مجسم کنید، چشمانتان را باز کرده، چند دقیقه به شکل نگاه کنید سپس چشمان خود را ببندید و تمرین را ادامه دهید.
🔴 تمرین دهم:
سعی کنید حداقل برای مدت ۵ دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید. دقت کنید وقتی که تمرین های قبلی را با موفقیت به پایان رساندید، آنگاه نوبت به این تمرین خواهد رسید. در آن هنگام شما برای انجام این تمرین آمادگی خواهید داشت و قادر خواهید بود برای مدتی معین به هیچ چیز فکر نکنید. به زودی این کار برای شما آسان و آسان تر خواهد شد.
با رعایت این ۴ نکته ساده بدقلقیهای کودکان را به حداقل برسانیم❗
🔰گاهی اوقات در مهمانیها و دورهمیها به همه خوش میگذرد به جز بچهها، به خصوص بچههای ۳ الی ۵ ساله. صداهای جیع و گریه کودکان خیلی زود ما را نگران و اگر ادامه دار باشد عصبی میکند.
🔰گاهی اوقات در مهمانیها و دورهمیها به همه خوش میگذرد به جز بچهها، به خصوص بچههای ۳ الی ۵ ساله. صداهای جیع و گریه کودکان خیلی زود ما را نگران و اگر ادامه دار باشد عصبی میکند. شاید کودک شما با رعایت یکی از نکات زیر آرام شود و دیگر نه خودش و نه شما را اذیت کند. «ایرنا زندگی» با یادآوری نکاتی، به شما این امکان را میدهد که از کلافگی کودکان بکاهید.
🎈گرسنگی بچهها دلیل اصلی ضعف اعصاب⏬
گاهی اوقات ما بزرگسالان به قدری درگیر کاری میشویم که حتی یادمان میرود وعده غذایی را سر وقت بخوریم. این از یاد بردن وعدهغذایی برای ما با شیطنت کودکان در هنگام بازی یکسان است و در آخر هر دو گرسنه هستیم. این گرسنگی و افت قند خون، دلیل اصلی ضعف اعصاب در بزرگسالان و در کودکان است. بازی کردنهای کودک خارج از حوصله ما میشود و قهر کردن همبازی کودکمان، فرزندمان را به سر حد ناراحتی و عصبانیت میکشد. پیش از هر کاری به فکر غذاهای اصلی برای همه اعضای خانواده و سپس به فکر اسنک یا میانوعده برای کودک. این میانوعده میتواند مانند میوه، نوشیدنی و غذای مورد علاقه او باشد.

🎈مدیتیشن را برای خود و فرزندتان در ۵ دقیقه انجام دهید⏬
مدیتیشن به معنای یادآوری آرامش برای جسم و روح است. مدیتیشن روی کارکرد مغز اثر مثبتی دارد و میتواند خود و فرزندانتان را آرام و شکیبا نگاه دارد. مدیتیشن برای کودکان به سبک متفاوتی انجامپذیر است که بر ما هم اثرهای مثبتی دارند. وقتی میخواهید با او حرف بزنید دست او را بگیرید یا او را بغل کنید، جملاتی تحسین برانگیز به او بگویید و بگویید که خیلی از داشتنش خوشحال هستید و در آخر، هرگز احساسات خشم و استرس خود را به کودکان وارد نکنید و جلوی او از این گونه مسائل صحبت نکنید.
🎈نفسهای آرامکننده⏬
خودتان یاد بگیرید و به کودکان یاد بدهید که وقتی عصبانی و ناراحت شدند ۳ نفس عمیق بکشند. این نفسهای عمیق ما را از رفتارها تکانهای دور میکنند و به کودکانمان صبر را یاد میدهد. باعث میشود دوباره روی کاری که میخواستیم انجام بدهیم فکر کنیم شاید در همین ۳ ثانیه منصرف شدیم و راه بهتری را جایگزین کردیم. این تمرین اگر از دوران کودکی به کودکان آموزش داده شود در بزرگسالی فرزندانی صبوری خواهیم داشت که تعداد انتخابهای خوبشان بیشتر از انتخابهای بد است.
🎈گزینهی آرام شدن او را همیشه همراه داشته باشیم⏬
برخی از کودکان در کل ناآرام و حساس هستند، در این صورت شما باید حواستان باشد که اسباببازی یا خوراکی مورد علاقه و چیزی که در اکثر مواقع او را آرام میکند را همواره همراه داشته باشید تا در مواقع نیاز از آن استفاده کنید؛ اما نگذارید که کودک از ترفند شما خبردار شود. این به معنای باج دادن یا لوس بار آوردن نیست؛ بلکه با این کار شما او را از گریه کردن و حرص خوردن بیش از حد نجات میدهید که به مراتب اثرات منفیتری دارد. در بسیاری از کودکان هنگام گریه و جیغ، فتق پاره میشود و نیاز به عمل جراحی دارند.
منبع:سایک نیوز
✅ هفت رفتاری که کودکان مشخصا از والدین کپی میزنند.
🔸 هر عملی که والدین انجام می دهند به دقت مورد توجه فرزندان است
♦️ کودکان به دقت به نحوه رفتار شما بزرگترها با والدین خودتان توجه میکنند و از شما الگو میگیرند و در نهایت شبیه همان رفتار را به شما بازمیگردانند.
♦️ آنها در عین حال رفتار شما را با دیگر افراد تحت نظر دارند و اگر با افرادی که با شما در تماس هستند رفتار نامناسبی داشته باشید، شک نکنید که فرزندتان نیز با دیگران همان رفتار را خواهد داشت.
♦️ کودکان توجه میکنند که شما چگونه پول و مسائل مالی خود را مدیریت میکنید.
♦️ کودکان همواره تحت نظر دارند که والدینشان با افراد مسئول و بالادست به لحاظ موقعیت اجتماعی مانند مامور پلیس یا رئیس شرکت چگونه رفتار میکنند و چه اندازه به این افراد احترام میگذارند و در صحبت کردن درباره این اشخاص، چقدر ادب را رعایت میکنند. اگر شما این موضوع را رعایت نکنید فرزندتان نیز در طول زندگیاش هرگز به مقامات و اولیای امور که البته خود شما را نیز شامل میشوند، احترام نخواهد گذاشت.
♦️ کودکان با دقت به درجه نظم و انضباطی که شما به عنوان پدر و مادر او در جنبههای مختلف زندگی دارید، توجه دارند. بنابراین اگر پرخوری کنید، زیاد بخوابید، صورت حسابهایتان را به موقع پرداخت نکنید و به نظم در کارهایتان اهمیت ندهید، انتظار نداشته باشید که فرزندتان خلاف این رفتار کند و فرد منظمی شود. مگر اینکه رویه خود را تغییر دهید تا کودکتان نیز الگوی بهتر و سالمتری را مقابل چشمانش داشته باشد و با آن الگو، بزرگ شود.
♦️ کودکان به عمق شخصیت و صداقتی که شما در زندگی به نمایش میگذارید، دقت میکنند. اگر تقلب کنید و اگر حرفتان با عملتان یکی نباشد و قصد فریب آدمهای اطرافتان را داشته باشید و هرچند نامحسوس این کار را انجام دهید باز هم کودکان درک میکنند و متاسفانه از این رفتار سوء، الگو میگیرند.
♦️ کودکان از سخاوتمندی و بخشندگی شما نیز الگو میگیرند. پس از کمک کردن به مردم با رضایت قلبی غافل نشوید تا فرزندتان نیز از نعمت زندگی کردن با قلبی سرشار از عشق و بخشندگی نسبت به انسانها و کمک به دیگران بهرهمند شود.
✅ فحش دادن کودکان
فحش دادن نوعی پرخاشگری کلامی است و در بسیاری از موارد جنبه یادگیری دارد.
🔴کودک از والدین یا در مهد و حتی از فیلم ها و برنامه های کودک الفاظ زشت را می آموزد و برای جلب توجه اطرافیان و ابراز خود یا تحریک احساسات دیگران و به خشم آوردنشان و حتی برای لجبازی و شکستن محدودیت ها، از آن استفاده می کند.
🔵در چنین شرایطی عکس العمل نابه جا باعث تقویت این رفتار در فرزندتان خواهد شد،پس بی تفاوت باشید انگار حرفی نشنیده اید!!
📝زیادهروی در استفاده از وسایل الکترونیک ساختار مغز کودکان را تغییر میدهد
💠 پژوهشگران مرکز پزشکی بیمارستان اطفال سینسیناتی در تحقیقات اخیر خود دریافتند یکپارچگی ساختاری در بین اتصالات موجود در ماده سفید (white matter) مغز کودکانی که به طور روزانه بازههای زمانی طولانی را در برابر نمایشگرهای تلویزیون، تبلت، گوشیهای هوشمند و یارانه میگذرانند، در مقایسه با سایرین کمتر است.
💠این تیم تحقیقاتی برای اثبات فرضیه تاثیر منفی استفاده طولانی مدت از این دستگاهها بر روی مغز کودکان، مغز ۴۷ کودک سالم بین ۳ تا ۵ سال را مورد بررسی قرار دادند. در جریان این تحقیقات، کودکانی که در طول روز مدت زمان زیادی را به استفاده از این دستگاهها اختصاص میدادند، یکپارچگی ساختاری کمتری را در بین اتصالات موجود در ماده سفید مغز خود نشان داده و در تستهای مربوط به مهارتهای لغوی و خواندن و نوشتن امتیازات پایینتری کسب کردند.
💠جان هاتن مولف ارشد این پژوهش با اشاره به افزایش روزافزون مدت زمانی که کودکان در خانه و مدرسه به کار کردن با این دستگاهها میگذرانند، میگوید: یافتههای این پژوهش بر اهمیت درک پیامدهای چشم دوختنهای طولانی مدت به صفحه دستگاههای الکترونیک بر مغز به ویژه در کودکان تاکید میکند تا والدین و سیاستگذاران بتوانند محدودیتهای لازم را برای زمانی که به این کار اختصاص داده میشود، اعمال کنند.»
💠آکادمی پزشکی اطفال آمریکا(AAP) توصیه میکند تا زمان خیره شدن به نمایشگرهای وسایل الکترونیک در طول روز به یک ساعت محدود شده و در زمانها و مکانهای خاصی چون به هنگام صرف غذا یا در اتاق خواب ممنوع شود.
💠 یک تجزیه و تحلیل در سال ۲۰۱۸ تأکید می کند که افسردگی در کودکان تشخیص داده نشده است و فقط ۵۰٪ از نوجوانان افسرده قبل از بزرگسالی تشخیصی دریافت می کنند. در بین ۲ دهه گذشته، از جمله در میان کودکان ، میزان خودکشی افزایش یافته است.توجه به این نکته ضروری است که علائم افسردگی نیز بسیار قابل درمان هستند، به ویژه هنگامی که کودک از حمایت کافی از مراقبان محبت برخوردار است.
💠کودکان مبتلا به افسردگی ممکن است احساس غم یا ناامیدی کنند. افسردگی بسیار بیشتر از غم و اندوه است. این می تواند بسیاری از جنبه های رفتار یا خلقی کودک را تحت تأثیر قرار دهد.
💠کودکان خردسال ممکن است از علائم جسمی مانند معده درد های مکرر به جای درد عاطفی شکایت کنند. آنها همچنین ممکن است از جدایی از والدین خود هراس داشته باشند ، مشکلات رفتاری ایجاد کنند یا به نظر می رسد آشفته و بی قرار باشند.
💠برخی از علائم دیگر افسردگی در کودکان شامل موارد زیر است: از دست دادن علاقه به فعالیتهایی که قبلا کودک از آن لذت می برده- انگیزه ی کم- - تغییر در عادات خواب مانند خوابیدن خیلی کم یا زیاد- تغییر عادات غذا خوردن، مانند پرخوری یا عدم خوردن کافی- داشتن افکار یا صحبت کردن در مورد خودکشی- علاقه به مرگ- احساس ناامیدی- عزت نفس پایین- مشکل در تمرکز
💠هیچ راهی برای پیش بینی اینکه چه کسی افسردگی را تجربه خواهد کرد یا نخواهد داشت وجود ندارد. برخی از کودکان با فاکتورهای خطر زیادی هرگز دچار افسردگی نمی شوند، در حالی که برخی دیگر با فاکتورهای خطر ناچیز یا اندک از افسردگی رنج می برند.هیچ آزمایش خون و تصویربرداری نمی تواند افسردگی را تشخیص دهد. درعوض، یک متخصص بهداشت روان، به عنوان مثال روانپزشک، روانشناس ،درمانگر یا مددکار اجتماعی در مورد علائم و رفتار کودک سؤال خواهد کرد.
در این روهای کرونایی حفظ آرامش و دوری از ترس و وحشت در کودکان میتواند بسیار کمک کننده باشد.
به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: پس از همه گیری کرونا ویروس والدین و معلمها درباره نحوه صحبت کردن با کودکان با یک چالش بزرگ رو به رو شدهاند؛ اگرچه به نظر میرسد این گفتوگوها مشکل باشند اما بسیار مهم هستند. در این زمینه روشهای غلط یا صحیح بهصورت خاص وجود ندارد، اما میتوانید از پیشنهادهایی که در این متن به شما ارائه میشود بهعنوان راهنما استفاده کنید:
۱. محیطی امن و حمایتگرانه برای کودکان ایجاد کنید تا آنها متوجه شوند که میتوانند سؤالات خود را از شما بپرسند.
۲. به سؤالات صادقانه پاسخ دهید. کودکان میدانند یا متوجه این موضوع میشوند که شما در حال تغییر واقعیت و ساختن داستان برای آنها هستید.
۳. از کلمات و مفاهیمی استفاده کنید که برای کودکان قابلفهم باشد. توضیحات خود را متناسب با سن، درک و مرحله رشدی کودک ارائه دهید.
۴. به کودکان در پیدا کردن منابع علمی معتبر و بهروز کمک کنید. میتوانید از منابع معتبری چون سازمان جهانی بهداشت یا از منابع مرتبط با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده کنید.
۵. آمادهباشید تا اطلاعات و توضیحات مربوطه را بارها تکرار کنید. برخی اطلاعات ممکن است برای پذیرش یا درک مشکل باشند. پرسش یک سؤال تکراری برای بارهای زیاد ممکن است راهی باشد برای کودک تا از این طریق به اطمینان لازم دست پیدا کند.
۶. افکار، احساسات و واکنشهای کودک را تصدیق کنید و آنها را معتبر بدانید. به آنها اجازه دهید تا بدانند که ازنظر شما سؤالات و نگرانیهای کودکتان برایتان مهم است.
۷. به یاد داشته باشید کودکان تمایل دارند تا موقعیتها را شخصیسازی کنند. به عنوان مثال ممکن است آنها نگران امنیت خود و اعضای نزدیک خانواده شوند. همچنین احتمال دارد نگرانیهایی درباره امنیت دوستان یا اقوامی که از آنها دور هستند یا به سفر رفتهاند پیدا کنند.
۸. اطمینان دهنده باشید اما قولهای غیرواقعی ندهید. این خوب است که به کودکان اجازه دهید تا بدانند در محیط خانه یا مدرسه خود در امنیت هستند اما نمیتوانید قول دهید که مواردی از مبتلایان به کروناویروس در کشور یا شهر محل اقامت شما وجود نداشته باشد.
۹.به کودکان اجازه دهید تا بدانند تعداد افراد زیادی در حال کمک به مبتلایان به کروناویروس هستند. این فرصت خوبی است تا به کودکان نشان دهید که زمانی که اتفاق ترسناک یا ناراحتکنندهای به وقوع میپیوندد، کسانی هستند که کمک کنند.
۱۰. کودکان از دیدن واکنشهای والدین و معلمهای خود یاد میگیرند. آنها بسیار علاقهمند به این موضوع هستند که بدانند شما با شنیدن اخبار مربوط به همهگیری کروناویروس چگونه واکنش نشان میدهید. همچنین آنها از شنیدن مکالمهتان با سایر بزرگسالان یاد میگیرند.
۱۱. به کودکان اجازه ندهید تا بیشازحد ،تصاویر تلویزیون با محتوای ترسناک ببینند. تکرار این صحنههای ترسناک میتواند برای آنها گیجکننده و دردسرساز باشد.
۱۲. کودکان با بیماری جدی یا سابقهای از فقدان در گذشته احتمال دارد پاسخ شدیدتر و طول کشیدهتری نسبت به اخبار مربوط به بیماری یا مرگ پیدا کنند. این کودکان ممکن است نیاز به حمایت و توجه بیشتری داشته باشند.
۱۳. کودکانی که اشتغال فکری با سؤالات و نگرانیهایی در مورد کروناویروس پیداکردهاند باید توسط متخصصان سلامت روان ارزیابی شوند. سایر نشانههایی که حاکی از نیاز به توجه بیشتر به کودک دارد عبارتند از: اختلال خواب ادامهدار، نگرانی و افکار مزاحم، ترسهای تکرارشونده در مورد بیماری یا مرگ، مقاومت در برابر جدایی از والدین یا رفتن به مدرسه. اگر این رفتارها ادامه داشته باشند، از متخصص اطفال ، پزشک خانوادگی و یا مشاور مدرسه درخواست کنید تا برای ارجاع مناسب کودک کمک کنند.
۱۴. اگرچه والدین و معلمها باعلاقه و توجه اخبار مربوط به بیماری را پیگیری کنند، اما بیشتر کودکان میخواهند که فقط کودک باشند. آنها ممکن است نخواهند تا درباره هرچه در جهان بیرون یا در کشورشان در حال رخ دادن است فکر کنند. آنها ترجیح میدهند توپبازی کنند، از درختان بالا بروند یا دوچرخهسواری کنند.